پمپ بتن چیست و انواع آن کدامند؟

۳ بازديد

بتن پس از ساخت نیاز به ابزاری برای انتقال به محل بتون ریزی دارد، در صورت انتقال بتن به صورت نامناسب احتمال دو فاز شدن بتن (جدا شدن سیمان از سنگدانه ها) و پایین آمدن کارایی آن وجود دارد. مناسب ترین ابزار برای انتقال بتن بدون از دست دادن اسلامپ به محل بتن ریزی استفاده از دستگاه های پمپ بتون می باشد. انواع پمپ بتن که با نام های پمپ بتن تریلر یا پمپ بتن ایستا نیز شناخته می شود، با توجه به نوع نیروی محرکه در انواع الکتریکی و دیزلی موجود می باشد. این ماشین در پروژه های عمرانی برای پمپاژ و انتقال بتن مایع در مسافت های طولانی قابل استفاده است. پمپ بتن زمینی دو چرخ دارد که برای حمل و نقل به صورت خودکششی یا به وسیله یدک کش استفاده می شوند. لازم به ذکر است که پمپ بتن ثابت پس از استقرار در محل بتن ریزی و نصب اتصالات مربوطه، آماده به کار می گردد.

مزیت پمپ بتن

برخی از دلایل اینکه استفاده از پمپ بتن در پروژه های ساختمانی روز به روز بیشتر میشود را در زیر آورده ایم:

  1. پمپ های بتن سرعت کار را در قرار دادن بتن در محل ساخت و ساز بالا می برد.
  2. پمپ بتن بهترین گزینه برای مکان های غیر قابل دسترس با بالاترین سرعت میباشد.
  3. بتن ریزی ، تحت تاثیر شرایط آب و هوایی نخواهد بود.
  4. صرفه جویی در نیروی انسانی، انرژی و هزینه های سربار.
  5. کیفیت کار بتن ریزی در کلیه کارها با بالاترین سطح و به طور یکسان انجام میشود.

شیوه کارکرد پمپ بتن

پمپ های بتن به شیوه های مختلف کار می کنند که نتیجه آن پمپاژ مخلوط های سیمانی است. رایج ترین مکانیسم عملکرد پمپ های بتن، مکش و تخلیه است. حتما می دانید که بتن ویسکوزیته بسیار بالایی دارد و ترکیبی از تکه های سنگین، سخت و حتی بزرگ است. بنابراین در صورتی که تحرک نداشته باشد، مخلوط بتن به سرعت سفت شده و جابجایی آن مختل خواهد شد.

پمپ های بتن با توجه به مشخصات فنی این مخلوط سیمانی، با مکانیسم ورود و خروج پیوسته از سفت شدن آن در حین انتقال جلوگیری می کنند. همچنین بد نیست بدانید که مکانیسم کارکرد پمپ های بتن براساس ساختار آنها با یکدیگر کمی متفاوت است که از جمله آنها می توان به پمپ های پیستونی دو سیلندری و غیره اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت آکادمی عمران مراجعه نمایید.

فونداسیون چیست و چگونه اجرا می شود؟

۲ بازديد

همه‌ی ما ممکن است بارها نام فونداسیون را شنیده باشیم، اما احتمالا اطلاعات زیادی در مورد عملکرد و مراحل اجرایی آن نداریم. همان طور که پاها، نقش مهم و اساسی را برای بدن انسان ایفا می کنند، پی یا فونداسیون هم مهم ترین عنصر هر ساخت و ساز است. به زبان ساده، فونداسیون بخشی است که هر سازه روی آن بنا می شود.

اولین بخش ساختمان که بارهای مرده و زنده به آن وارد شده و سپس آن‌ها را به زمین منتقل می‌کند، اجرای فونداسیون نام دارد. با این تعریف می‌توان به اهمیت نقش این عضو سازه‌ای در ساختمان پی‌برد چرا که اگر ساختمانی دارای فونداسیون نباشد یا فونداسیون آن به‌صورت اصولی و علمی طراحی و اجرا نشده باشد، هر قدر هم که ظاهر خوبی داشته باشد و مصالح خوب در آن استفاده شده باشد، ساکنان آن در امان نیستند! در گذشته اغلب ساختمان‌ها، فونداسیونی به معنای امروزی نداشتند. اکثر ساختمان‌ها یک طبقه بودند و دیوارهای باربر وظیفه انتقال بار از سقف به زمین را بر عهده داشتند. دیوارهای باربر مستقیما روی زمین با شفته آهک اجرا می‌شدند.  با پیشرفت علم مهندسیِ خاک و پی و مهندسی سازه، فونداسیون‌ها به شکل امروزی که ترکیبی از میلگرد و بتن (بتن مسلح) هستند درآمدند. البته مطمئنا افزایش ارتفاع ساختمان‌ها در عصر حاضر که برگرفته از نیاز انسان به استفاده از ارتفاع و زیربنای بیشتر بوده، در تغییر شکل و تغییر مصالح مورد استفاده در فونداسیون‌ها بدون تاثیر نبوده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت آکادمی عمران مراجعه نمایید.

انواع فهرست بها کدامند؟

۲ بازديد

انواع فهرست بها همان‌طور که از نامش پیدا است لیستی از قیمت هر واحد مصالح، اجرا و یا ساخت را شامل می‌شود. بعد از اینکه مقدار هر فعالیت صورت گرفته محاسبه شد در قیمت واحد ضرب گردیده و در نهایت مبلغ فعالیت فوق به دست می‌آید. در سال ۱۳۵۵، سازمان برنامه و بودجه فهرستی از قیمت‌های استاندارد برای پروژه‌های عمرانی تهیه کرد. نخستین فهرست‌بهای جهت امور ساختمانی و راهسازی آماده شد و بعد از آن برای سایر رشته‌ها نیز این فهرست تهیه شد.

در فهرست فوق قیمت هر ردیف از چهار عامل بسیار مهم از جمله قیمت مصالح، هزینه ماشین‌آلات و ابزار، دستمزد نیروی انسانی و حمل و نقل تاثیر می‌پذیرد. در هر سال بر اساس تاثیر تورم و نوسانات قیمت‌ها بر چهار عامل فوق شاهد تغییر در بها و قیمت هر ردیف خواهیم بود. همان‌طور که اشاره شد در هر یک از قیمت‌های واحد پایه در فهرست‌بها، هزینه ماشین‌آلات، تهیه کلیه مصالح، نیروی انسانی، باراندازی، بارگیری، اتلاف مصالح، سوخت، تهیه آب، استهلاک و تعمیر ماشین‌آلات جهت اجرا و انجام صحیح کلیه کارها بر اساس مشخصات و نقشه ارائه شده است. بر همین اساس جهت برآورد مصالح استفاده شده در پروژه و محاسبه متره، تنها با در اختیار داشتن واحدهای مربوطه می‌توان هزینه آن را به دست آورد.

هر فهرست‌ بها از چند شاخه تشکیل‌ شده است که در ادامه به این تقسیم‌بندی اشاره شده است:

  • رسته
  • رشته
  • فصل
  • گروه
  • ردیف

فهرست بهای یک محصول یا خدمت شامل موارد زیر است:

  • عنوان محصول یا خدمت: نام محصول یا خدمتی که در فهرست بها ذکر می شود.
  • شماره مورد: یک شماره مشخص برای هر مورد در فهرست بها. این شماره ها معمولاً به صورت متوالی تعیین می شوند.
  • توضیحات: در رابطه با هر مورد از فهرست بها توضیحات کوتاهی در نظر گرفته می شود.
  • این توضیحات می تواند شامل جزئیات فنی، خصوصیات و ویژگی های محصول یا خدمت باشد.
  • واحد اندازه گیری: واحدی که برای اندازه گیری مقدار مورد در فهرست بها استفاده می شود.
  • مثال هایی از واحد ها قیمت، طول، وزن، حجم و زمان هستند؛ مانند ریال، سانتی متر، متر مربع، ساعت و…
  • قیمت یا هزینه: قیمت یا هزینه مورد در فهرست بها برای هر واحد اندازه گیری.
  • مجموع: مجموع هزینه یا قیمت برای هر مورد. این مجموع معمولاً توسط ضرب واحد اندازه گیری در قیمت یا هزینه محاسبه می شود.
  • جمع کل: مجموع هزینه یا قیمت تمامی موارد در فهرست بهاست.

این چیدمان عموماً در مورد فهارس بها استفاده می شود، اما ممکن است براساس نوع فهرست و نیازهای خاص شما تغییر کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت آکادمی عمران مراجعه نمایید.