ضوابط جوش فورجینگ میلگرد چیست و چه اهمیتی دارد؟

۰ بازديد

ضوابط جوش فورجینگ میلگرد، یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای اتصال این مقاطع فولادی است. این روش نسبتا ساده اما حساس بوده و نیاز به تجربه و دانش کافی دارد. فورجینگ (Forging)، به عملیاتی گفته می‌شود که طی آن دو میلگرد آن‌قدر حرارت می‌بینند که در ابتدا به حالت خمیری درآمده و سپس می‌توانند تحت‌فشار به‌هم پیوند بخورند.

میلگرد یکی از ارکان صنعت ساختمان‌سازی است. مهم نیست این میلگردها آجدار باشند یا از نوع آلیاژی مانند میلگرد st52. اتصال میلگردها به یکدیگر از روش‌های مختلفی انجام می‌پذیرد که از بین آنها می‌توان به مواردی مانند اتصال اورلپ میلگرد، اتصالات مکانیکی، کوپلینگ و غیره اشاره کرد. جوش فورجینگ یا جوش سر به سر میلگرد نیز یکی از روش‌های اتصال انواع میلگرد است.

در روش جوش فورجینگ، به کمک دستگاه جوش فورجینگ، دو میلگرد را به صورت سر‌به‌سر روبه‌روی هم قرار می‌دهند. انتهای میلگردها به کمک یک مشعل اکسی استیلن حرارت می‌بیند. سپس با دو کپسول اکسیژن و اکسی استیلن و یک مشعل، انتهای میلگردها را در دستگاه جوش فورجینگ حرارت می‌‌دهیم. این حرارت که در حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ درجه سانتی‌گراد است، در حدی است که دو سر میلگرد حالتی پلاستیکی به خود می‌گیرد.

سپس این دو میلگرد که در داخل یک گیره نگهدارنده مهار شده‌اند، تحت فشار هیدرولیک قرار می‌گیرند و در اثر این فشار به هم جوش داده می‌شوند. پس از خنک‌شدن، نقطه جوش فورجینگ، با پرداخت یک دستگاه تراشکاری به شکل مطلوب تمیز و صاف می‌شود. یکی از بهترین ابزار برای تراش میلگرد، فرز است. مولکول‌های میلگردها در اثر حرارت بسیار بالا، در هم نفوذ کرده؛ با هم ترکیب می‌شوند و پیوند مولکولی بسیار قوی بین آن‌ها ایجاد می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت آکادمی عمران مراجعه نمایید.

تجهیز کارگاه در شرایط عمومی پیمان چیست؟

۱ بازديد

طبق یک تعریف عمومی، تجهیز کارگاه در شرایط عمومی پیمان عبارت است از اقدامات و تدارکاتی که اغلب به صورت موقت و طبق موضوع پیمان و در راستای پیشبرد اهداف پروژه انجام می‌شود که شامل ساختمان‌های عمومی، پشتیبانی، محوطه‌سازی و امکانات زیست‌محیطی و... خواهد شد که قطعا بدون انجام تجهیز کارگاه، اخلال شدیدی در روند پیشرفت پروژه حادث خواهد شد.

تجهیز صحیح کارگاه یکی از مهم‌ترین مسائل در پیشرفت و کیفیت اجرای پروژه است. به‌طوری‌که اگر طرح مناسب و برنامه‌ریزی مدون این بخش به‌درستی انجام پذیرد، عملیات اجرایی بسیار سریع‌تر و بهتر جلو خواهد رفت.

در حالت کلی تجهیز کارگاه‌ یکی از موارد مهم در پروژه‌ها است. به‌عنوان نمونه وجود سازه‌ای موقتی که پرسنل بتوانند در آن استراحت کنند امری الزامی است. چرا که شاید تا پایان پروژه نیاز باشد کارگران در محل پروژه حضور داشته باشند.

بدیهی است که تجهیز کارگاه شامل دو بخش ثابت و مستمر است. در بخش ثابت، اتاق‌ها، محل‌های استقرار، دفاتر، آزمایشگاه و غیره ساخته شده و بخش مستمر به تأمین غذا، لباس، پرداخت اجاره و پول آب و برق و غیره اختصاص دارد.

قطعا تجهیز کارگاه زیربنای یک پروژه عمرانی یا ساختمانی است که بدون شک تاثیر عمیقی بر روند اجرای آن خواهد گذاشت. این مسئله از چندین بابت حائز اهمیت است. بحث هزینه‌ها، زمان اجرای پروژه و کیفیت اجرای پروژه مواردی هستند که آیتم تجهیز کارگاه می‌تواند در آنها تاثیر گذار باشد. پروسه یک پروژه ساختمانی به کمک نیروی انسانی و ماشین آلات صنعتی به پیش میروند، از این رو پشتیبانی مناسب از هر یک از این دو عامل، می‌تواند تعیین کننده موفقیت پروژه باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت آکادمی عمران مراجعه نمایید.

جدول آنالیز بها چیست؟

۳ بازديد

آنالیز قیمت به تعیین قیمت هر جنس یا هر فعالیتی که انجام می شود، اطلاق می گردد، به طوری که تمام هزینه های انجام شده منظور گردد. برای تهیه آنالیز هر فعالیتی ابتدا باید آن فعالیت را کاملا شناسایی کرده و هزینه های مورد نیاز آن را تعیین نمود. به طور کلی آنالیز بها و پیشنهاد قیمت از مهم ترین مهارت های یک مهندس اجرایی و پیمانکار است.

برآورد هزینه اجرا و مدت زمان لازم برای اجرای یک پروژه بدون استفاده از تجزیه بها امکان پذیر نیست و هر چه تجزیه بها مورد استفاده از نظر مصالح و نیروی انسانی و ماشین آلات به واقعیت نزدیکتر باشد به همان میزان برآورد اولیه به هزینه ی اجرایی پروژه نزدیک تر خواهد بود. بی شک پیمانکاران حرفه ای را نمی توانید بیابید که به آنالیز بها و پیشنهاد قیمت مسلط نباشند.  البته هستند افرادی که این مهارت را دست و پا شکسته بلد هستند، اما بحث برآورد قیمت پروژه و پیشنهاد قیمت، مسئله ای نیست که بتوان ساده از ان گذر کرد. قطعا برای برنده شدن در مناقصه، گرفتن یک پروژه به قول معروف، توپ، به موفقیت رساندن مراحل پروژه، جلوگیری از خسارت و… نیاز به آنالیز بها است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت آکادمی عمران مراجعه نمایید.